Het marktaandeel van Q-music steeg afgelopen jaar naar een nooit eerder behaalde hoogte. Daarmee behoort Q-music tot de best beluisterde radiostations van Nederland. Het gevolg van een jarenlang consequent beleid, aldus programmadirecteur Iwan Reuvekamp tegenover RadioFreak.nl.
Vier jaar geleden zette Q-music een nieuw beleid in. Het beleid, dat nog steeds geldt als het huidige beleid van de zender, is kortweg gericht op meer verjonging onder de dj’s en een betere samenhang tussen radio, internet en marketing. Dat beleid werpt volgens Iwan Reuvekamp nu zijn vruchten af. “Radio is slow business. Als je wijzigingen doorvoert, zijn die pas vaak na jaren zichtbaar.” In het begin had het nieuwe beleid volgens Reuvekamp dan ook niet veel succes. “We zaten het eerste jaar in een diep dal. Gelukkig heb ik het vertrouwen gekregen van De Persgroep om door te gaan met het nieuwe beleid.”
Reuvekamp vindt absoluut niet dat de verjonging bij Q-music is doorgeslagen. “Het is wel waar dat sommige mensen snel een kans hebben gekregen bij Q-music”, aldus Reuvekamp. De afgelopen twee jaar vertrokken namen als Jeroen van Inkel, Gijs Staverman en Wouter van der Goes bij de zender. “En die gaten moeten natuurlijk opgevuld worden”, zegt Reuvekamp. “En ja, door het vertrek van onder meer Jeroen, Gijs en Wouter hebben we wel sneller moeten schakelen. Maar ik ben ervan overtuigd dat de mensen die nu op Q-music te horen zijn, genoeg getraind zijn om goede radio te kunnen maken.”
“Je hebt het natuurlijke verloop van dj’s niet in de hand”, zegt de Q-programmadirecteur. “Jaren terug had je bij 3FM iets soortgelijks: Rob Stenders en Ruud de Wild vertrokken bij de zender, waardoor de toen nog jonge talenten als Giel Beelen en Domien Verschuuren een kans kregen.” Reuvekamp wil benadrukken dat het jonge talent onder de Q-music-dj’s ook nadrukkelijk onderdeel is van de visie van de zender. “We hadden de gaten in de programmering natuurlijk ook kunnen opvullen met dj’s van andere zenders.”
Kijkend naar de veranderingen bij Radio Veronica vindt Reuvekamp dat Niels Hoogland geen kans heeft gekregen. “Je kunt niet binnen één jaar zeggen of een beleid succesvol is of niet. Bij tv kijk je misschien na vier afleveringen of het succesvol is; bij radio werkt dat niet zo”, zegt Reuvekamp. “Niels Hoogland heeft niet de kans gekregen om te bewijzen of zijn nieuwe beleid succesvol had kunnen worden.”